بخش سلامت نوشت، لیپوپروتئین با چگالی پایین یا کلسترول بد ، خطر انسداد عروق و افزایش خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح واحد ADL خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 1 تا 2 درصد کاهش می دهد.

کلسترول بالا می تواند در اثر عوامل زیادی از جمله ژن ها ، چاقی و عدم ورزش ایجاد شود ، اما رژیم غذایی مناسب می تواند سطح آن را کاهش دهد.

لوبیا: همه انواع لوبیا منابع خوبی از فیبر محلول هستند و مطالعات نشان می دهد که مصرف نصف فنجان لوبیا پخته در روز می تواند کلسترول LDL را تا 8 درصد کاهش دهد.

سیب: تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک سیب در روز یا حتی دو سیب می تواند به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در میوه ، خطر اکسید شدن کلسترول LDL را کاهش دهد. اهمیت مصرف این آنتی اکسیدان ها در این است که فرایند اکسیداسیون کلسترول به احتمال زیاد باعث التهاب و تشکیل پلاک در عروق می شود.

آجیل و دانه ها: گردو ، بادام ، پسته ، تخمه کدو ، دانه چیا و ... همه منابع خوبی از پروتئین و چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب و همچنین منابع خوب مواد معدنی و فیبر و همچنین ویتامین ها هستند. بودن. مصرف روزانه یک اونس معادل یک چهارم فنجان آجیل بدون نمک برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب یا HDL است.

جو دوسر: سبوس جو دوسر حاوی بتا گلوتان ، فیبر محلول در آب است که LDL گردش خون را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه حداقل 3 گرم جو دوسر این کلسترول را تا 7 درصد کاهش می دهد. سبوس جو دوسر همچنین حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنولیک است که به جلوگیری از التهاب و تشکیل پلاک در دیواره عروق کمک می کند.

چای سبز: همه انواع چای حاوی آنتی اکسیدان هستند و مصرف آنها منجر به کاهش LDL می شود ، اما پای سبز حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام epigallocatechin gallate است که بهترین نتایج را در کاهش سطح LDL دارد.

گریپ فروت: خوردن فقط یک گریپ فروت در روز و ادامه آن به مدت یک ماه به دلیل وجود لیکوپن در تفاله این میوه ، سطح کلسترول را تا 20 درصد کاهش می دهد. گریپ فروت همچنین حاوی پکتین است ، یک فیبر محلول که LDL را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که گریپ فروت می تواند با برخی داروها مانند استاتین ها یا مسدود کننده های کانال کلسیم تداخل داشته باشد و اگر از این داروها استفاده می کنید ، حتماً قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنید.

استرول های گیاهی: استرول های گیاهی و استانول ها در مجموع به عنوان فیتواسترول شناخته می شوند و در روغن سویا ، روغن ذرت ، آجیل ، حبوبات ، غلات کامل ، میوه ها و سبزیجات و حتی شکلات تلخ یافت می شوند. مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه 2 گرم استرول / استانول می تواند خطر کلسترول LDL را بین 6 تا 14 درصد کاهش دهد.

 

منبع: روزگار